چالش انتخاب یک پلتفرم مناسب از آن دسته چالش هایی است که گریبان بسیاری از کسب و کارها را گرفته است. این سوال همواره جایگاه خود را در بین سوالات متداول مشتریانم حفظ کرده است.
در جلسات آشنایی و صحبت در خصوص اقدامات لازم برای موفقیت در دنیای دیجیتال در کنار صحبت در مورد نوع تصاویر و شناخت ارزش های کسب و کار، یک سوال همیشگی خود نمایی می کرد. سوالی که به خوبی جایگاه خود را در بین سوالات متداول مشتریانم حفظ کرده است.
شما کدام کانال را برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود انتخاب می کنید؟
پیش از انتخاب، به این سوال پاسخ دهید؛ کسب و کار شما چیست؟
واقعیت این است که هیچ کس نمی تواند بگوید کدام یک از این پلتفرم ها برای شما مناسب تر است. چرا که نسخه واحدی برای این انتخاب وجود ندارد.
مسئله اصلی اینجاست که شما به کدام یک نیاز دارید؟ آیا قابلیت های هر کدام را می شناسید؟
اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم تصویری قدم به عرصه حضور گذاشت. پلتفرمی که با انتشار تصاویر ناب و با کیفیت توجه کاربران را به خود جلب کرد. رفته رفته کسب و کارها متوجه علاقه شدید کاربران به محتواهای تصویری شدند.
تصاویری که در یک نگاه قلب کاربران را تصرف می کردند، موفقیت کسب و کارها را در پی داشتند. اما آیا این بدان معناست که باید وبسایت را کنار بگذارید و به اینستاگرام بپیوندید؟
وب سایت یا اینستاگرام مسئله این است
مسئله اصلی، حضور در فضای دیجیتال است. بهتر است در فضای اینترنت، ملکی را به نام خود زده باشید.
در غیر این صورت کاربران قادر به پیدا کردن شما نخواهد بود. امروز سرزمین های متفاوتی به قلمرو اینترنت اضافه شده است. سرزمین هایی با نام اینستاگرام، لینکدین، توییتر، یوتیوب وغیره.
اینکه شما کدام قلمرو را انتخاب می کنید کاملا به استراتژی کسب و کار شما بستگی دارد.
- جامعه مخاطبان شما را چه کسانی تشکیل می دهند؟
- یا به عبارتی محصولات و خدمات شما برای چه کسانی جذاب است؟
برای انتخاب ملک مناسب در اینترنت ابتدا باید پرسونا یا هویت مخاطب را بشناسید. این شناخت در ادامه به طراحی دکوراسیون بی نظیری در صفحات تجارت شما منجر خواهدشد.
- اگر در زمینه فروش مد و پوشاک فعالیت دارید به احتمال زیاد خانم ها بیشتر از کسب و کار شما استقبال می کنند. رنج سنی مشتریان شما چقدر است؟ در چه زمان هایی بازدید بیشتری دارید؟ همه این اطلاعات به انتخاب پلتفرم مناسب کمک می کند.
- اگر خدمات رسانی را انتخاب کرده اید، باید بدانید هیچ چیز مهم تر از انتخاب فضایی برای معرفی خدمات نیست. چرا که شرکت شما صرف نظر از حوزه فعالیت، دامنه گسترده ای از خدمات را در اختیار مشتریان می گذارد. حوزه فعالیت شما نقش تعیین کننده ای در شناسایی هویت مشتریان دارد. خدماتی که ارائه می دهید در پاسخ به نیاز چه کسانی در نظر گرفته شده است؟
فراموش نکنیم که در نهایت عاملی که شما را به برندی محبوب تبدیل می کند، نگاه متفاوتی است که از خود به یادگار می گذارید. عکاسی را تصور کنید که تجربه چندانی در عکاسی ندارد و با تکنیک های متفاوت ثبت تصاویر نیز آشنا نیست اما درک درستی از مفهوم زیبایی دارد. همین ویژگی به او در خلق تصاویر چشم نواز کمک می کند.
یا نویسنده ای که به هیچ عنوان شناختی از الگوریتم های اینتساگرام ندارد و به دنبال افزایش Impression نیست، اما به لطف قلم شیوا و زبان گیرای خود کاربران را با خود همراه کرده است. رویکرد منحصر به فرد، عامل موفقیت شما خواهد بود. زمانی که زیبایی را از دریچه نگاه خود به مخاطبان نشان می دهید، بی شک دیده خواهید شد. بنابراین دست از پیاده سازی خشک الگوریتم ها نباشید. فراموش نکنید که مخاطبان شما انسان ها هستند نه موتور های جستجو.
وب سایت یک پایگاه مرکزی است
اگر اینستاگرام و دیگر پلتفرم ها را شعب متفاوت فروشگاه و کسب و کار شما در نظر بگیریم، وب سایت دفتر مرکزی کسب و کار شماست.
کاربران امروز برای پیدا کردن همه چیز به سراغ نوارهای جستجو می روند؛ نوارهای جستجوی گوگل یا اینستاگرام.
اگر شما در فهرست نتایج حضور داشته باشید، مشتری تازه ای را پیدا خواهید کرد.
کاربران برای پیدا کردن اطلاعات و سرگرمی های محبوب خود رسانه تصویری اینستاگرام را انتخاب کرده اند. بنابراین اگر کسب و کار خود را به شیوه ای نو و متفاوت به تصویر بکشید، شانس جلب توجه آنها را خواهید داشت.
با این وجود همچنان به وب سایت نیاز دارید. اینستاگرام یک کانال ارتباطی با وب سایت شما خواهد بود. آن هم برای مشتریانی که برای نخستین بار شما را از طریق اینستاگرام پیدا کرده اند.
این آشنایی را چگونه به تصویر می کشید؟
یک برند یک تصویر
به یاد داشته باشید که در کنار نام، تصویری از کسب و کار شما در ذهن کاربران ایجاد خواهد شد. تصویری که دریچه ای برای معرفی کسب و کار شما خواهد بود.
زیبایی بصری طراحی های شما امضای کسب و کار شما خواهد بود، به همین دلیل بهتر است در طراحی پلتفرم ها از یک خط مشی ثابت پیروی شود. در غیر این صورت مانند بیزینس منی خواهید بود که هر بار یک کارت ویزیت متفاوت را برای معرفی خود ارائه می کند.
یک تصویر واحد به برند شما اعتبار می بخشد.
با طراحی یکپارچه در تمام پلتفرم ها میان نام برند، لوگو، رنگ های سازمانی و برداشت مشتری از کسب و کار شما یک ارتباط نهفته برقرار می شود. حال می خواهد این پلتفرم اینستاگرام باشد، لینکدین باشد یا وبسایت.
به زبان ساده، هر بار کاربر رنگ های به کار رفته در طراحی شما را مشاهده کند، به یاد برند شما می افتد.
این معجزه ی یک طراحی خلاقانه و منسجم است.
ابزارهای متفاوت
برای جلب مشتریان در فضای دیجیتال راه های متفاوتی پیش رو دارید. به طور حتم وبسایت ابزارهای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. در سایت خود می توانید:
- تجربه دیگر کاربران از همکاری با کسب و کار خود را به نمایش بگذارید.
- اطلاعات تماس و آدرس خود را روی نقشه به کاربر نشان دهید.
- وبلاگـی را برای افزایـش اطلاعـات کـاربران در نظـر بگیرید.
- دسته بندی های متفاوتی را در سایت تعریف کنید.
- داستـان کسـب و کـار خـود را روایـت کنیـد.
- یک گـالری برای تصـاویر ایجـاد کنـید.
- به سوالات متداول پاسـخ دهید.
- فروشگاه آنلاین داشته باشید.
سایت امکانات متفاوتی را در اختیار شما قرار می دهد. می توانید با بازی سازی توجه کاربر را به خود جلب کنید. به جای نمایش صفحه ناامیدکننده 404 از تصاویر خلاقانه ای استفاده کنید که برای کاربر جذاب است.
به عنوان مثال اگر سایتی برای معرفی تالارها و رستوران های زنجیره ای خود راه اندازی کرده اید، در صحفه 404 کاریکاتوری را طراحی کنید که پشت میز نشسته و با اشتها غذایی که به تازگی در مقابلش ظاهر شده است را میل می کند. با این تصویر این احساس را به کاربر منتقل می کنید که انتظار ارزش نتیجه را دارد.
اما در اینستاگرام ماجرا به شکل دیگری است. کاربرانی که در اینستاگرام به دنبال اطلاعات هستند علاقه ای به خواندن محتواهای طولانی ندارند. آنها ترجیح می دهند اطلاعات را در کمترین زمان و به جذاب ترین شکل ممکن دریافت کند.
به عنوان مثال چنین افرادی زمان خود را صرف خواندن مقاله ای در مورد پارچه کشمیر و برش های متفاوتی که در دوخت فلان کت استفاده شده است صرف نمی کنند. اما از تماشای روند آماده سازی لباس های برند شما لذت می برند.
تخم مرغ های خود را در یک پلتفرم نچینید
بهترین استراتژی، نیاز تمام مخاطبان را در نظر می گیرد. در میان کاربران شما افراد متفاوتی حضور دارند. عده ای ترجیح می دهند با صرف زمان زیاد در سایت شما جستجو و کالای مورد نظر خود را پیدا کنند. در حالی که گروهی دیگر تمام اطلاعات خود را تنها از یک تصویر دریافت خواهد کرد.
یک نسخه برای تمام کسب و کارها وجود ندارد. کسب و کار شما از بسیاری جهات با دیگر کسب و کارها متفاوت است. شاید باید کانال متفاوتی را برای تعامل با مخاطبان انتخاب کنید. شاید بهترین گزینه برای شما هیچ کدام از گزینه های روی میز در این مقاله نباشد.