استفاده از هر محتوایی در پلتفرمهای مربوط به کسبوکار مناسب نیست. هر گونه لحن در محتوا نشاندهنده بخش پنهانی از کسبوکار شماست. بخشی که در قالب کلمات جای نمیگیرد. جایی که قلم قاصر است، باید به سراغ تصاویر رفت. اما اینکار ظرافتهای خاص خود را دارد.
زمانی در حوزه کاری خود برجسته خواهید شد که ماجرا را از زاویه نگاه دیگری به مخاطب نشان دهید. حقیقتی را برای او بازگو کنید که شاید پیش از شما به آن توجه نشده است. هدف ِ پنهان نگاه کردن به گوشههای پنهان کسبوکار و یافتن شاهکارهایی است که شاید از نظر خودتان نیز چندان ارزشمند نبودهاند. اینگونه است که تفاوت ایجاد می شود.
جرقهای برای تحول
کسبوکاری را به یاد دارم که با انتشار تصاویر با کیفیت از غذاهای خوش عطر و طعم در صفحات اینستاگرام و سایت توجه کاربری را به خود جلب نمیکرد. با وجود اینکه نورپردازی دقیقی برای ثبت تصاویر به کار گرفته شده بود و تزیینات وسوسه برانگیزی در غذا به کار رفته بود، انگار کاربران چندان علاقهای به امتحان کردن آن غذا نداشتند.
اولین باری که موضوع را با ما مطرح کرد، سعی کردیم تکنیکهای متفاوتی را در ثبت تصاویر به کار بگیریم. میدانستیم مسئله فراتر از این است. کاربران امروز دیگر آن کاربران چشم و گوش بسته دیروز نیستند. کاربرانی که پیش از این برای آنها تولید محتوای بصری میکردید، به تصاویر با کیفیت تری دسترسی نداشتند.
اینجا بود که به جای آنکه از جزئیات به سراغ کلیات برویم، مسیر معکوس را انتخاب کردیم. همین نکته ظریف کسبوکار فوق را متحول کرد.
انقلابی که به خلق ایده انجامید
ایده متفاوتی را برای تولید محتوای بصری به کار گرفتیم. این بار به جای تصویر برداری از یک بشقاب اسپاگتی اشتها برانگیز، عشق آشپز را به تصویر کشیدیم. شور و اشتیاق و عشقی که آشپز در طبخ اسپاگتی به نمایش میگذارد، از دید هیچ بینندهای دور نخواهد ماند.
هنر ما ثبت لحظهای بود که آشپز با تبحر تمام اسپاگتی را با سس خوشعطر و طعمش ترکیب میکند. یا زمانی که آخرین چاشنی سحرآمیز خود را بر اثر هنریاش میپاشد.
اینها همان صحنههایی هستند که از دید کاربران دور ماندهاند.
موفقیت از تفاوتهای ساده شروع میشود
اندکی عقبتر که بایستید، دیواری که در مقابل شماست خود را نشان می دهد، شاید مقابل پیکرهای از میکل آنژ ایستاده باشید، یا کوهی عظیم. فاصله به درک موضوع کمک میکند. از چند قدم دورتر تصویری را میبیند که در ماجرا نهفته است. این تصویر را در یک قدمی نمیتوان دید.
درست است که همه برای امتحان کردن دستور پخت جدید اسپاگتی فلان رستوران صف میکشند، اما چیزی که تاب و قرار را از آنها میگیرد مشاهده تکنیکهای است که در طبخ آن اسپاگتی به کار رفته است.
کاربران امروز به دنبال لمس تجربههای زنده و ملموس هستند. دیگر شنیدن آواز دهل از دور چندان خوش نیست. مخاطبانی که برای آنها تولید محتوای بصری میکنیم این حقیقت را درک کردهاند. آنها میدانند که برای ایجاد یک رابطه صمیمانه با مشتریان و کاربران خود به یک تجربه واقعی و ملموس نیاز دارند.
این تجربه تنها زمانی محقق میشود که کسبوکار خود را از نمایی به کاربران نشان دهید که تا به حال در مقابل دوربین قرار نگرفته است.
این قصه سر دراز دارد
فرقی نمیکند محتوای بصری را برای طراحی وب سایت خود انتخاب کرده باشید یا صفحات اینستاگرام، تصاویر مهمترین نکات را در مورد کسبوکار شما فریاد میزنند.
طی این سالها در استودیو تِم با مشتریانی روبهرو بودیم که برای ارتباط با کاربران از محتواهای طول و دراز متنی استفاده میکردند. اما گاهی یک تصویر گویای همه چیز است و خود ناچیز.
ارتباطی که از طریق به تصویر کشیدن حقیقت با کاربر برقرار میکنید، خدشهناپذیر است.
متخصص هستید پس متفاوت باشید
برای موفقیت کسبوکارهایی که در کنار ما قدم بر میدارند از هیچ خلاقیتی فروگذار نبودهایم. کسبوکاری را به یاد میآورم که سابقه درخشانی در زمینه تعمیر تلفنهای همراه داشت. اما در صفحه اینستاگرامش به اندازهای که باید با استقبال روبهرو نشده بود.
پای صحبت یکدیگر که نشستیم، مسئله تولید محتوای بصری در اینستاگرام مطرح شد. نگاهی به صفحه آنها انداختیم و چشممان سیاهی رفت.
تمام تصاویر درج شده در صفحه مربوط به قطعات ریزودرشت داخلی گوشیهای تلفن همراه بود. شاید یک تعمیرکار حرفهای از دیدن این تصاویر اطلاعات زیادی به دست میآورد، اما کاربر عادی سرگیجه میگرفت.
تصور کنید کاربری که با ذوق و علاقه بسیار تلفنهمراه محبوب خود را خریداری کرده است و اکنون به دنبال تعمیرکاری برای آن میگردد، با تصویری از گوشی از هم پاشیده روبهرو شود. مشاهده اجزای داخلی گوشی محبوباش، صحنه دلخراشی خواهد بود.
این احساس منفی، او را از صفحه شما فراری خواهد داد. برای جلب اعتماد کاربر نباید احساسات او را زیر پا گذاشت. مراقب قلبها باشید.
برای حل مسئله زاویه لنز دوربین را تغییر دادیم. این بار کادر تصویر به دل و روده گوشی ختم نمیشد، بلکه به استادکاری ختم میشد که با ظرافت در حال موشکافی مشکلات احتمالی بود.
هدف را فراموش نکنید
فرض کنیم شما همان تعمیرکار گوشی تلفنهمراه هستید، هدف شما از ارائه خدمات چیست؟ آیا قصد فروش قطعات سازنده گوشیهای تلفنهمراه را دارید؟!
اگر قصد فروش قطعات سازنده گوشی را دارید، شاید بد نباشد که از اجزای داخلی گوشی تصویربرداری کنید و آنها را به کاربران خود نشان دهید.
اما اگر یک تعمیرکار متخصص هستید و ادعا میکنید که پیچیدهترین خرابیها را برطرف خواهید کرد، بهتر است لحظهای دوربین را زمین بگذارید.
نقطه عطف کسبوکار شما کجاست؟
گوشیهای تلفن همراه یا تعمیرکاران برجسته!
لنز دوربین رو به توانمندیهایتان باشد… آنچه شما را از دیگران متمایز میکند تخصص و تبحر شما در تعمیر گوشیهای تلفنهمراه است. نه در قطعات پیچیده به کار رفته در ساخت آنها.
مسیر را میشناسیم
برای آنکه بتوان همهچیز را بهتر دید، باید یک قدم عقبتر ایستاد. از یک قدم دورتر شکوه کاری را که انجام میدهید به تصویر میکشیم. اولین مخاطب شما هستیم و با پیچوتاب مسیر بیگانه نیستیم. ما در استودیو تِم از نگاهی متفاوت حقیقت برندها را به تصویر میکشیم.
اگر برای مشاوره تخصصی در حوزه دیجیتال برای کسب و کارتان و یا سایر زمینه های فضای آنلاین نیاز به همفکری با تیمی دارید که با توجه به نیاز شما و نه بر اساس یک فرمول کلی، در کنارتان باشد، از طریق تماس تلفنی یا صفحه سفارش خدمات با آژانس تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ استودیو تِم در ارتباط باشید.