نقش استوری تلینگ در تبلیغات

بازاریابی دیگر درباره چیزهایی نیست که می‌سازید، بلکه درباره داستان‌هایی است که می‌گویید ست گادین، کارآفرین و سخنران داستان‌ سرایی یا استوری تلینگ (Storytelling) چیست؟ یکی از قدیمی‌ترین ...زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار : 1400/05/31 آخرین بروز رسانی: 1402/09/26
زمان مورد نیاز برای مطالعه این محتوا: 5 دقیقه

بازاریابی دیگر درباره چیزهایی نیست که می‌سازید، بلکه درباره داستان‌هایی است که می‌گویید. ست گادین، کارآفرین و سخنران

داستان‌ سرایی یا استوری تلینگ (Storytelling) چیست؟

یکی از قدیمی‌ترین راه‌های ارتباطی، روایت داستان است. با نگاهی به تاریخ بشر متوجه می‌شویم، به‌محض اینکه انسان توانست کلمات را با همدیگر ترکیب کند، شروع به داستان سرایی نمود. حتی ابتدایی‌ترین داستان‌ها فرضیاتی در مورد جهان نقل می‌کردند و هدف آنها، کمک به انسان برای درک بهتر جهان و بیان دیدگاه‌ها و فرضیات ذهنی انسان نسبت به جهان هستی بود.

داستان سرایی راهی برای انتقال اطلاعات به شیوه ساده و روان است. تکنیک داستان سرایی در درجه اول در حوزه‌های آموزش کودکان و بزرگ‌سالان، روزنامه‌نگاری، روان‌درمانی، بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌شود.

با استفاده مناسب از این تکنیک می‌توان دانش، ایده‌ها، محصولات یا اطلاعات را  توسط داستان‌های تخیلی یا واقعی به گیرنده منتقل نمود. استفاده از داستان این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعات تا حد امکان به‌سادگی ارائه شوند، درنتیجه می‌توان به‌راحتی آن‌ها را درک کرد و در حافظه بلندمدت گنجاند.

تبلیغات و بازاریابی، به‌ویژه بازاریابی محتوا، از اشکال مختلف داستان سرایی بهره‌برداری می‌کنند تا با استفاده از اثرات ماندگار و احساسی داستان‌ها، پیام خود را در حافظه گیرندگان تثبیت نمایند.

استوری تلینگ (Storytelling)

داستان سرایی؛ قصه‌گویی در محتوا

در بسیاری از زمینه‌های کسب و کار، انتقال پیام و تثبیت اطلاعات در ذهن مخاطبان، کاریست ضروری اما دشوار. نه‌تنها اطلاعات اغلب پیچیده هستند، بلکه حجم اطلاعات در طول زمان همچنان در حال افزایش است و ظرفیت ذهنی مخاطبان آن‌ها ثابت می‌ماند.

برای بسیاری از کارفرمایان، اطلاع در مورد محصولات، داده‌ها و فرآیندها اهمیت فراوانی دارد. بیشتر تبلیغ‌کنندگان برای جلب‌توجه مشتری رقابت می‌کنند، اما ارائه اطلاعات پیچیده به شیوه‌ای واضح بسیار دشوار است.

روش استوری تلینگ تلاش می‌کند اطلاعات را ساده نموده و در عین حال آن‌ها را با جزئیات واضح ارائه کند. این کار نه‌تنها توجه مخاطب را جلب می‌کند، بلکه محتوا را نیز به‌یادماندنی‌تر می‌نماید؛ بنابراین هدف اساسی، ساده و البته جذاب کردن اطلاعات برای فهم و دریافت آسان توسط مخاطب است.

روایتگری در کسب و کار

داستان سرایی در کسب و کار به استفاده از ساختار داستان به‌منظور ارتباطات داخلی و خارجی، همکاری و بازاریابی اشاره دارد. می‌توان برای متقاعد کردن افراد، فروش به مشتریان یا حتی برای تغییر موقعیت شرکت در میان رقبا از آن استفاده کرد.

علم داستان سرایی می‌تواند ابزار قدرتمندی در دست کارفرما باشد، زیرا به او این توان را می‌دهد تا با داستانی قدرتمند پیام خود را قوی‌تر از حد معمول انتقال دهند و به سرعت از روش‌های معمولی پیشی گیرند.

“برای دیدن نمونه‌هاهای انجام شده به سبک “استوری تلینگ” در محتوا، به قسمت نمونه کارهای اینستاگرام مراجعه کنید.”

استوری تلینگ در ارتباطات تجاری

دیگر داشتن محصول یا خدماتی که مشکلی را حل کند، کافی نیست، باید به مشتریان نشان داد که یک شرکت با چه دلایلی از سایر رقبا متمایز است.

روایتگری زمانی که برای ارتباطات تجاری استفاده می‌شود می‌تواند بسیار قدرتمند باشد. یک تبلیغ را می‌توان به زیبایی در قالب یک داستان بیان نمود بطوریکه که یک داستان خوب می‌تواند بر عموم مردم تأثیر بگذارد. مدیران بزرگ معمولاً راوی‌های عالی هم هستند، زیرا درک کرده اند که اگر ایده‌ها در قالب روایت ارائه شوند، ماندگارتر خواهند شد.

انسان‌ها همیشه داستان نقل کرده‌اند و داستان‌ها بخش مهمی از ارتباطات ما شده اند. گاهی حتی ارزش آن‌ها بیشتر از سرگرمی است. در واقع دستاورد این گونه ارتباطت زمانی که به‌طور موثر اجرا شود، می‌تواند یک کسب و کار را از راه‌های مختلفی مانند افزایش وفاداری مشتری، ایجاد یک استراتژی بازاریابی قوی، افزایش سود و… تقویت کند.

توسعه تجاری

وقتی ایده‌ای به ذهن‌تان خطور می‌کند، قصه ای پشت آن نهفته است که گاهی مربوط به تولید یک محصول جدید یا شاید ایده‌ی توسعه کارتان باشد. به‌هرحال، این داستان را برای دیگران نقل کنید و زمینه‌ای را فراهم کنید تا سایر ذینفعان متوجه شوند که چرا خدمات شما ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

برایشان نقل کنید که چگونه تحت تأثیر این مشکل قرار گرفتید و چطور این امر منجر به ایده محصول نهایی شد. مطمئن شوید که با استفاده از موقعیت‌های واقعی، داستان را برای مخاطب‌تان قابل درک می‌سازید، این کار به درک بهتر چرایی اهمیت کار شما کمک میکند.

زمانی کارتان را درست انجام داده اید که داستان، موقعیت شما را به خوبی شبیه‌سازی کند، زیرا باعث می‌شود فهم آن آسان‌ و تأثیر آن ماندگارتر ‌شود، در نهایت مخاطب می‌تواند خود را به‌عنوان شخصیت داستان ببیند.

رشد کسب و کار با داستان خوب

اگر می‌خواهید محصول خود را به محصولی فوق‌العاده تبدیل کنید، باید آن را با نقل یک روایت چشمگیر بازاریابی کنید، برای این کار باید روش خود را در استراتژی بازاریابی محتوایی پیاده کنید و اصول داستان سرایی را بلد باشید.

در اینجا 5 اصل اساسی داستان سرایی آمده است:

  1. یک شخصیت اصلی

داستان، بدون شخصیت اصلی ناقص است. اسطوره یا قهرمان، چهره‌ای به داستان اضافه می‌کند که مردم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. این قهرمان می‌تواند یک شخصیت یا برند/واقعی یا تخیلی باشد. در هر صورت، شما باید شخصیتی جذاب (نه تنها از نظر ظاهر بلکه شخصیت) انتخاب کنید که درک داستان را برای مخاطبتان ملموس کند.

  1. بهترین عناصر در ابتدای داستان

درست مانند یک تله عالی. باید بهترین عناصر در ابتدای داستان قرار گیرند نه اینکه «بهترین» را برای پایان نگه دارید. می‌خواهید بلافاصله خواننده یا تماشاگر را به داستان خود جذب کنید طوری که آن‌ها محتوای تصاویری یا ویدیویی شما را با دیگران به اشتراک بگذارند.

“تیم استودیو تم می تواند شما را در مراحل پیاده سازی داستان منحصر به خودتان از ایده پردازی تا اجرا، همراهی کند، از راه­های ارتباطی سایت با ما درتماس باشید.”

  1. ایجاد «تضاد»

تضاد به داستان کمک می‌کند ذهن مخاطبتان را به خود درگیر کند. در ادامه روش‌هایی برای بهره‌گیری از این عنصر، آمده است:

چهار مرحله برای ایجاد (و غلبه بر) تضاد:

  • ابتدا باید مشتریان خاص به قهرمان داستان تبدیل شوند. در این مرحله افرادی مورد توجه قرار میگرند که موضوع یا مشکلی دارند و به دنبال راه‌حل آن می‌گردند.
  • در آغاز، شخصیت‌های داستان باید در راه تلاش جهت دستیابی به اهداف‌شان، شکست خورده باشند. باید داستان شکست‌ها در روایت گنجانده شوند. اگر آن‌ها در اولین تلاش به هدف برسند، خیلی هم خوب است، اما دیگر داستانی وجود ندارد.
  • سپس موانع مختلفی که قهرمان داستان با آن روبرو بوده است باید اضافه شود تا نبرد و کشمکش ایجاد شود. این بخش می‌تواند معادل مرحله تحقیق و تلاش برای یافتن راه‌حل مشکل باشد.
  • در نهایت، زمانی که قهرمان داستان محصول یا خدمات “شما” را پیدا می‌کند، می‌تواند موانع را برطرف نموده و به خواسته خود برسد، “قسمت پایانی داستان”.
  1. رابطه بین گوش کردن و گفتن

بین گوش دادن و نقل قول رابطه متقابل وجود دارد. تصور کنید که دارید برای گروهی از مردم داستان تعریف می‌کنید، اما آن‌ها به شما گوش نمی‌دهند. آیا می‌توانید داستان خود را ادامه دهید؟ مسلماً جواب منفی است.

موانعی را که بر سر راه شنیدن داستان شما توسط مخاطبان وجود دارد، اعم از موانع بیرونی، فیزیکی، روانی، رابطه‌ای را شناسایی نموده و راه‌حلی برای رفع آنها پیدا کنید.

در بحث بازاریابی، مخاطبان در صورتی به داستان شما گوش می‌دهند که وضعیت ذهنی، علاقمندی‌ها و مواردی که به آن علاقه ندارند، موارد مورد توجه آنها و رفتارهایشان توسط شما درک شده باشد.

  1. معتبر و صداق باشید

مردم صداقت و اعتبار را دوست دارند و این موضوع سریع‌ترین راه برای ارتباط با یک انسان دیگر است. این به شما بستگی دارد که داستانی واقعی و منحصربه‌فرد بسازید، از ایده‌های دیگران استفاده نکنید یا سعی نکنید خودتان را برای تحت تأثیر قرار دادن تغییر دهید.

تا زمانی که به برند خود وفادار بمانید، برای مردم ساده خواهد بود که به شما و داستان‌تان اعتماد کنند. به عبارت دیگر، داستانهای متناسب با موضوع و صادقانه هستند که طرفدار دارند.

برای شروع طراحی یک داستان‌ با ما در استودیو تم در تماس باشید.

یک امتیاز ثبت کنید
[yasr_visitor_votes]
پرسش و پاسخ آنلاین با استودیو تِم

کارشناسان متخصص این سایت روزانه به یک سوال شما پاسخ خواهند داد.
کافیست سوال خود را طرح کنید و منتظر پاسخ آن روی ایمیل خود باشید.

چگینی (0912xxx8447)

اگر پروژه‌ای تصویر برداری شده باشه کار تدوین و جلوه‌های ویژه‌ رو انجام میدید؟

بله، از طریق صفحه سفارش خدمات، یا تماس تلفنی اقدام کنید.
اختیاری (0919xxx8124)

خارج از تهران هم میتونید کلیپ تهیه کنید؟

بله. در تمامی استان ها فعالیت داریم.
موسوی (0913xxx4574)

کجا میشه نمونه کارهای بیشتری مشاهده کرد؟

بعد از پر کردن فرم مشاوره/سفارش و یا تماس تلفنی.
امینی (0912xxx5417)

برای افزایش فروش از وب سایت استفاده کنیم یا اینستاگرام؟

بستگی به محصول و فیلد کاری متفاوته و نمیشه قانون کلی براش تعریف کرد.
بیگی (0912xxx1227)

سناریو نویسی و ایده پردازی برای ویدئو تبلیغاتی توسط مشتری انجام میشه یا شما؟

معمولا چند سناریو به مشتری پیشنهاد داده میشه و خود مشتری انتخاب میکنه. در صورتی که مشتری سناریویی داشته باشه و بخواد همون سناریو باشه هم قابل اجراست.
چگینی (0912xxx8447)

اگر پروژه‌ای تصویر برداری شده باشه کار تدوین و جلوه‌های ویژه‌ رو انجام میدید؟

بله، از طریق صفحه سفارش خدمات، یا تماس تلفنی اقدام کنید.
اختیاری (0919xxx8124)

خارج از تهران هم میتونید کلیپ تهیه کنید؟

بله. در تمامی استان ها فعالیت داریم.
موسوی (0913xxx4574)

کجا میشه نمونه کارهای بیشتری مشاهده کرد؟

بعد از پر کردن فرم مشاوره/سفارش و یا تماس تلفنی.
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی
  • پلن پایه / ماهیانه

    • 16 عدد پست
    • 4 ویدیو / 4 عکس / 8 محتوا گرافیکی
    • 20 استوری از محتوای مرتبط
    • کامنت مارکتینگ
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237
  • پلن پایه / ماهیانه

    • 16 عدد پست
    • 4 ویدیو / 4 عکس / 8 محتوا گرافیکی
    • 20 استوری از محتوای مرتبط
    • کامنت مارکتینگ
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237
  • پلن پایه

    • 10 فریم عکاسی صنعتی
    • ادیت و اصلاح رنگ
    • امکان ادیت مجدد تا 2 بار
    • 1 فریم عکاسی تبلیغاتی
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237
  • پلن پایه

    • 1 دقیقه ویدیو
    • فیلمبرداری 4K
    • امکان ویرایش تدوین تا 2 بار
    • 3 فریم عکاسی
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237
  • پلن پایه

    • طراحی لوگو
    • انتخاب رنگ سازمانی
    • طراحی کارت ویزیت
    • طراحی ست اداری
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237
  • پلن پایه

    • کد نویسی بر پایه سئو
    • واکنش گرا (ریسپانسیو)
    • شرکتی / فروشگاهی
    • 1 ماه پشتیبانی سایت
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237
  • پلن پایه / ماهیانه

    • بهبود سئو تکنیکال
    • بهبود سئو مطالب (10پست)
    • پلن بازدید روزانه (60 نفر)
    • 1 صفحه لندینگ
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237