روایتگری در کسب و کار

در دنیای امروز کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) بسیار مهم و اثرگذار است شاید در نگاه اولیه مساله­ای ساده و کوچک باشد، ولی درست انجام دادن آن مهم است و تاثیری دراز مدت و طولانی بر ذهن مخاطب ...زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتشار : 1400/06/31 آخرین بروز رسانی: 1402/09/26
زمان مورد نیاز برای مطالعه این محتوا: 7 دقیقه

در دنیای امروز کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) بسیار مهم و اثرگذار است. شاید در نگاه اولیه مساله­ای ساده و کوچک باشد، ولی درست انجام دادن آن مهم است و تاثیری دراز مدت و طولانی بر ذهن مخاطب دارد.

کانتنت مارکتینگ چیست؟

کانتنت (Content) نیاز به یکسری موارد مهم دارد که در این مقاله می­خواهیم راجع به آن صحبت کنیم. این موارد فقط شامل وبلاگ نویسی یا تولید محتوای پست اینستاگرام نیست؛ در حقیقت یک کانتنت بیان مسائلی است که به خوبی در ذهن افراد باقی بماند. مثال بارز آن تبلیغات و المان­هاییست که از سال­های دور در خاطر ما باقی مانده.

قبل از هر چیز درمورد مارکتینگ صحبت کنیم. به سال­های گذشته برمی­گردیم… بعد از جنگ جهانی دوم و اقتصادهای نابود شده­ای که کشورها پشت سر گذاشته بودند، در آن دوره چرخ جدیدی از اقتصاد به وجود آمد و تولید به شدت افزایش یافت. تولیدی که در مارکتینگ با نام نسل «بازاریابی محصول محور» از آن یاد می­شود. در آن برهه محصولات به وفور ساخته میشد و به فروش می­رسید؛ این نوع بازاریابی به دو دلیل رواج پیدا کرد: اول اینکه این عرصه، عرصه‌ی جدیدی بود که مورد استقبال واقع شد و دلیل دوم چون رقبا کم بودند، این محصولات برای همه هیجان­انگیز بود.
در آن نسل محصولات طبق سلیقه‌ی سازنده تولید می­شد و افراد زیادی هم خواستار آن محصول بودند. امروزه نیز برخی از برندها به همین نحو عمل می­کنند و مشتریان زیادی هم دارند. با گذشت زمان شرکت­های تولیدی به این نتیجه رسیدند که باید طبق سلیقه مشتری محصول تولید کرد و احترام به مشتری سبب فروش بیشتر خواهدشد؛ به این ترتیب وارد عرصه «بازاریابی مشتری محور» شدیم. این مدل تولید هنوز هم ادامه دارد؛ به این ترتیب که شما به مشتری مراجعه می­کنید، از او می­پرسید و طبق نیاز مشتری محصول یا خدمتی را ارائه می­دهید. با گذشت زمان و افزایش رقبا در طی سال­های اخیر نوعی بازاریابی با عنوان «بازاریابی ارزش محور» به وجود آمد.
در این نوع بازاریابی برای مشتری مهم است که چه چیزی عایدش می­شود تا او را خوشحال­تر کند. در اینجا دیگر مکان و قیمت اهمیتی ندارد؛ زیرا مشتری حاضر است برای این حس خوشحالی و رضایت، مبلغ بیشتری پرداخت کند. به عبارت دیگر در این بازار شدید رقابتی به وجود آمده، این Value یا همان ارزش و اعتبار است که مشتری را جذب می­کند. این ارزش در لایه­های مختلف دیگری نیز به وجود می­آید که در ادامه بیان می­کنیم.

چگونه از طریق روایتگری به اعتبار Value دست پیدا کنیم؟

حال چگونه می­توانید این ارزش و اعتبار را بدست بیاورید؟ جمله ی معروفی می­گوید: «اگر می­خواهید مثل بقیه نباشید، مشکلات را از راه­حل­هایی حل کنید که دیگران از آن راه حل نکردند.» یعنی مسیری را انتخاب کنید که دیگران آن را انتخاب نکردند. اگر می­خواهی به زبانی صحبت کنی که در ذهن همه باقی بمانی، نمی­توانی داستانی که بقیه گفتن را بگویی… در این راستا و برای موفق شدن در این کار به دو سوال باید پاسخ داد:

سوال اول: نقش روایتگری (Story Telling) برای کسب­‌و‌کارها (در اقتصاد جدید) چیست؟
سوال دوم: می­خواهیم با روایتگری به چه اهدافی برسیم؟

در پاسخ به سوال اول باید گفت روایتگری یا داستان سرایی برای هر برند ضروریست.

در پروسه یک برند یا کسب­وکار، از یک زمان به بعد، دیگر فروش از اهمیت کمتری برخودار است؛ بلکه ارتباط برقرار کردن با مخاطب (Content) و ساخت داستان (Story) اهمیت می­یابد. یک برند باید تلاش کند به گونه­ای خودش را وارد عرصه رقابت کند که مخاطب با او پیوند احساسی برقرار کند و این کار فراتر از کسب درآمد برای برند اهمیت دارد. داشتن این ارزش به یک برند کمک می­کند در ذهن بماند و انتخاب همیشگی مشتری باشد؛ حتی اگر برندی دیگر، محصولی بهتر از او وارد بازار کند. در واقع مشتری به او وفادار می­شود و همیشه مشتری او باقی خواهد ماند.

اجزا مختلف روایتگری

حال سوال اینجاست: «روایتگری (استوری تلینگ) از چه قسمت­هایی تشکیل شده؟» روایتگری ترکیبی از ابزار، تکنیک، مزیت رقابتی و استراتژی کسب­وکار است. فردی که به عنوان روایتگر (Story Teller) در یک مجموعه فعالیت می­کند و وظیفه ی خلق داستان برای برند را دارد، نقشی فراتر از هر سِمت سازمانی را داراست؛ زیرا باید به همه‌ی اجزای سازمان اشراف کامل داشته باشد. روایتگرها باید نقشی مجزا از هر درگیری و دغدغه سازمانی داشته باشند تا بتوانند از طریق مشاهده همه‌ی قسمت­ها، داستان سرایی را انجام دهند. روایتگر می­تواند اصل کسب­وکار شما را از دل فعالیت­ها بیرون بکشد و آن را به شما عرضه کند به گونه­ای خودتان نتوانید باور کنید که تا به امروز بطن اصلی فروش شما چه بوده است!

روایتگرها بشدت در برانگیختن احساسات مشتریان نقش دارند. داستانی که حداقل دو حس از حواس پنجگانه‌ی انسان را تحت تاثیر قرار دهد، در ذهن باقی خواهد ماند. بین این حجم از دیتایی که انسان­ها در طول روز دریافت می­کنند، افراد چیزی را به خاطر می­سپارند که حسی متمایز از دیگر اطلاعات ایجاد کند. این داستان و حس ایجاد شده زمانی حداکثر تاثیر خود را نشان می­دهد که افراد شنونده را به یک اکشن منطقی و مثبت وادار کند؛ اکشنی که از یک حس خوب و مثبت نشات بگیرد نه نوعی تنفر و انرژی منفی.

به یک مثال از تاثیر داستان و روایت­ (Story) بر زندگی افراد توجه کنید.
مایلز اسکات پسری ۵ ساله و مبتلا به بیماری سرطان خون است که آرزوی بتمن شدنش توسط بنیادی به نام ” Make-A-Wish ” برآورده می شود. این کودک سال­ها با این آرزو بزرگ می­شود که سرانجام توسط تلاش های این موسسه به آرزویش می­رسد. مستندی که با تدارکات استادانه‌ی خود و محبوبیت شگفت آورش برای یک روز در سال ۲۰۱۳ شهر سان فرانسیسکو را تبدیل به شهر «گاتهام» کرد که مملو از ده ها هزار انسان خیرخواه (علاوه بر میلیون ها نفر که این وقایع را از طریق شبکه توییتر دنبال می کردند) بود. (مستند Batkid Begins)

حال سوال اینجاست چه چیزی باعث می­شود ۲۰.۰۰۰ انسان از وقت خود بگذرند و به برآورده شدن آرزوی یک کودک کمک ­کنند؟ یکی از مهم ترین عوامل، قدرت و نفوذ داستان و قهرمان داستان (بتمن) در ذهن مردم است. نفوذ و تاثیری که این شخصیت و داستان­پردازی او از سالها قبل در ذهن مردم داشته باعث شده یک کودک ۵ ساله که شاید خیلی از مسائل را درک نکند، قدرت داستان پردازی روی او تاثیر بگذارد و رسیدن به آن جایگاه را آرزو کند. در واقع داستان (Story) و کاراکتر داستان به قدری جذاب و تاثیرگذار است که جمعیت زیادی تمایل داشتند عضوی از این فعالیت باشند. این حضور پرشور همان اکشن مثبتی است که کمی بالاتر راجع به آن صحبت کردیم.

روایتگری در واقعیت

دو فرد به نام Arjo klamer و McClosky در سال ۱۹۹۵ در کتاب خود یک آمار مهم ارائه می­دهند: «با محاسبه‌ی فعالیت‌های انجام شده برای کسب­وکار در بخش‌های تبلیغات، بازاریابی، روابط عمومی و تولید محتوا، عددی که در این بخش هزینه شده معادل ۲۵٪ عدد GDP (تولید ناخالص کشور) آمریکاست.» در سال ۲۰۱۳ این عدد به ۳۰٪ افزایش پیدا می­کند و شرکت­ها ۳۰٪ مبلغ GDP را صرف موارد فوق می­کنند. به عبارت ساده­تر کسب­وکارهای آمریکایی ¼ درآمد خود را صرف تولید محتوا یا تولید داستان (Story) می­کنند. اگر دقت کرده باشید قوی­ترین داستان­ها و محتواها را نیز از همان کسب­وکارهای آمریکایی شنیده­ایم؛ زیرا هر کدام داستان مختص به خود را دارد که بسیار قوی و تاثیرگذار عمل کرده است. برندهایی نظیر نایکی (NIKE) و تامز.
داستان جالب برند تامز (برند کفش) به این گونه است که؛
بنیان­گذار تامز آقای «بلیک مایکوسکی» است. او هر ساله به سفرهای مختلف در نقاط خاص و بکر کره زمین می­رود. در یکی از این سفرها او راهی جنگل­های آمازون می­شود و تصمیم می­گیرد پای پیاده از جنگل­ دیدن کند. در این سفر با قبایل بومی آمازون روبرو می­شود. قبایلی که از تمدن به دور بودند و حتی پوششی نداشتند. او برای مدتی در دل زندگی آنها فرو می­رود. یکی از مواردی که بشدت برای او عجیب بود این بود که مردمان این قبایل کفش نداشتند. از پسِ همین ناراحتی، وقتی به کشور خودش بازگشت تصمیم جالبی گرفت. از آن پس اعلام کرد در ازای فروش هر کفش، یک جفت کفش به کودکی فقیر اهدا می­شود تا شاید بتواند کمی از سختی زندگی خانواده‌های ناتوان بکاهد…

حال می­خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که «این کوه پول (۲۵٪ GDP) چطور به رونق کسب­وکارها کمک کرده است؟»
اگر وارد عمق ماجرا شوید میبینید این حجم بالای پول به خلق امپراطوری­های بسیار قدرتمندی کمک کرده است. برخی مواقع افراد پول زیادی دارند ولی قادر به ساخت یک برند قوی نیستند وگاهی بلعکس سازمان به صورت قوی وجود دارد ولی نمی­تواند به مقدار کافی خلق پول کند. اینجاست که داستان و روایتگری با برقراری ارتباطی قوی میان برند و درآمد، نقش خود را نشان می­دهد.

مثال بارزی در این حوزه شرکت اپل (Apple) است. این شرکت ترکیبی از هنر و احساس را به نمایش می­گذارد. این برند در حوزه روایتگری بشدت قوی عمل می­کند و مفهوم (Concept) فکری بسیار جالبی در این سازمان حاکم است.

برند برتر دیگر در این حوزه برند دنون (Danone) است. این برند با تولید داستان از زبان اشخاص، رضایتمندی مشتریان از برندش را به نمایش می­گذارد. دنون با تولید داستان­هایی از زبان اول شخص مفرد، شما را به دنیایی دیگر می­برد؛ گویی هر کدام از شما شخصیت اصلی داستان­های دنون هستید.

در تولید داستان و محتوا یکسری نکات حائز اهمیت هستند؛
به عنوان مثال امروزه بیشتر افراد از فضای اینستاگرام استفاده می‌کنند و تقریبا پرمخاطب­ترین اپ در دنیای امروز اینستاگرام است. برای این فضا نباید از متن­های طولانی یا مقاله­های بلندبالا و یا تبلیغات خسته­کننده استفاده کرد. مخاطب اینستاگرام به دنبال این محتوا نیست؛ این مخاطب از شما انتظار دیگری دارد. مخاطب به دنبال ترکیبی از عکس و هنر است تا به سمت شما جذب شود. پس توجه کنید قبل از حضور در هر فضایی، با موج آن فضا همراه شوید تا در آن پیشرفت کنید.

از دیگر مزایای داستان و روایتگری

  1. همدلی صمیمانه انسان‌­ها با یکدیگر
  2. با خلق داستان برند می­تواند در حوزه­هایی جدیدی که دغدغه بشریت است حضور فعالانه داشته باشد.
  3. به مشتری هدف و معنا می­دهد و این برای مشتریان بسیار جذاب است.
  4. با داستان سرایی می­توان تبلیغات و ارائه­های خشک و کسل­کننده را حذف کرد و با داستان و سرگرمی ارتباط برقرار کرد.

جمع‌بندی

تولید داستان جذاب مطابق با حوزه­ای که در آن فعالیت می­کنید و مخاطبی که می­خواهید جذب کنید زمانی به خوبی خود را نشان می­دهد که مشتریانی وفادار به دست آورید. مشتریانی که تحت هر شرایطی شما را انتخاب می­کنند زیرا با شما انس گرفته و شما را باور دارند.

روايتگري در عصر حاضر تبدیل به یکی از پرکاربردترين روش­هاي انتقال مفاهيم شده است. براي انتقال دانش و تجربه، براي ارائه ايده و فرصت‎هاي کارآفرينانه به مخاطبان و سرمايه گذاران، براي جذب افراد و هزاران فرصت دیگر که مي­توان با تقويت روايت گري محقق شوند. داستان یا روایت کسب‌­وکار آنقدر هنرمندانه نقل شود که تاثیرگذار باشد و مخاطبان را با ایده هاي گوینده همراه کند.

 

یک امتیاز ثبت کنید
[yasr_visitor_votes]
پرسش و پاسخ آنلاین با استودیو تِم

کارشناسان متخصص این سایت روزانه به یک سوال شما پاسخ خواهند داد.
کافیست سوال خود را طرح کنید و منتظر پاسخ آن روی ایمیل خود باشید.

چگینی (0912xxx8447)

اگر پروژه‌ای تصویر برداری شده باشه کار تدوین و جلوه‌های ویژه‌ رو انجام میدید؟

بله، از طریق صفحه سفارش خدمات، یا تماس تلفنی اقدام کنید.
اختیاری (0919xxx8124)

خارج از تهران هم میتونید کلیپ تهیه کنید؟

بله. در تمامی استان ها فعالیت داریم.
موسوی (0913xxx4574)

کجا میشه نمونه کارهای بیشتری مشاهده کرد؟

بعد از پر کردن فرم مشاوره/سفارش و یا تماس تلفنی.
امینی (0912xxx5417)

برای افزایش فروش از وب سایت استفاده کنیم یا اینستاگرام؟

بستگی به محصول و فیلد کاری متفاوته و نمیشه قانون کلی براش تعریف کرد.
بیگی (0912xxx1227)

سناریو نویسی و ایده پردازی برای ویدئو تبلیغاتی توسط مشتری انجام میشه یا شما؟

معمولا چند سناریو به مشتری پیشنهاد داده میشه و خود مشتری انتخاب میکنه. در صورتی که مشتری سناریویی داشته باشه و بخواد همون سناریو باشه هم قابل اجراست.
چگینی (0912xxx8447)

اگر پروژه‌ای تصویر برداری شده باشه کار تدوین و جلوه‌های ویژه‌ رو انجام میدید؟

بله، از طریق صفحه سفارش خدمات، یا تماس تلفنی اقدام کنید.
اختیاری (0919xxx8124)

خارج از تهران هم میتونید کلیپ تهیه کنید؟

بله. در تمامی استان ها فعالیت داریم.
موسوی (0913xxx4574)

کجا میشه نمونه کارهای بیشتری مشاهده کرد؟

بعد از پر کردن فرم مشاوره/سفارش و یا تماس تلفنی.
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی
  • پلن پایه / ماهیانه

    • 16 عدد پست
    • 4 ویدیو / 4 عکس / 8 محتوا گرافیکی
    • 20 استوری از محتوای مرتبط
    • کامنت مارکتینگ
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237
  • پلن پایه / ماهیانه

    • 16 عدد پست
    • 4 ویدیو / 4 عکس / 8 محتوا گرافیکی
    • 20 استوری از محتوای مرتبط
    • کامنت مارکتینگ
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237
  • پلن پایه

    • 10 فریم عکاسی صنعتی
    • ادیت و اصلاح رنگ
    • امکان ادیت مجدد تا 2 بار
    • 1 فریم عکاسی تبلیغاتی
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237
  • پلن پایه

    • 1 دقیقه ویدیو
    • فیلمبرداری 4K
    • امکان ویرایش تدوین تا 2 بار
    • 3 فریم عکاسی
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237
  • پلن پایه

    • طراحی لوگو
    • انتخاب رنگ سازمانی
    • طراحی کارت ویزیت
    • طراحی ست اداری
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237
  • پلن پایه

    • کد نویسی بر پایه سئو
    • واکنش گرا (ریسپانسیو)
    • شرکتی / فروشگاهی
    • 1 ماه پشتیبانی سایت
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237
  • پلن پایه / ماهیانه

    • بهبود سئو تکنیکال
    • بهبود سئو مطالب (10پست)
    • پلن بازدید روزانه (60 نفر)
    • 1 صفحه لندینگ
    با ثبت سفارش آنلاین
    در زمان صرفه جویی کنید.
    سفارش و مشاوره تلفنی 02188253237