می دانیم که برای موفقیت کسب و کار خود از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده اید، اما گاهی به جای معرفی شغلتان بهتر است خودتان را معرفی کنید. امروز بازار رقابت در اینستاگرام از هر زمانی داغ تر است. تعداد رقبای شما هر لحظه در حال افزایش است. رقبایی که راهکارهای تازه ای را برای حل مشکلات مخاطبان پیشنهاد می دهند. بازار امروز، بازار ایده پرداز هاست.
شاید مهمترین تفاوت اینستاگرام با دیگر پلتفرم ها در این باشد که ارتباطی که در این فضا میان بازدیدکنندگان و کسب و کارها ایجاد میشود به مراتب شخصی تر از ارتباطی است که در سایت و دیگر پلتفرم ها برقرار است. کاربران اینستاگرام بیش از آنکه شیفته زرق و برق تجارت شما باشند شیفته شخصیت صاحبان تجارت خواهند شد.
بهترین راه برای افزایش نرخ تعامل با بازدیدکنندگان برقراری یک ارتباط انسانی است.
خودتان باشید
ایده های متفاوتی در اینستاگرام پیاده سازی و به اجرا در آمده اند اما چهره های پشت این ایده ها اهداف متفاوتی را در سر می پروراند و با انگیزه های متفاوتی دست به این کار زده اند.
همین تفاوت هاست که برای مخاطبان شما جذاب خواهد بود. شما دقیقا مانند اثر انگشت تان منحصر به فرد هستید و با نگاهی متفاوت به پیرامون خود می نگرید. این نقطه نظر را با کاربران به اشتراک بگذارید آن گاه افراد بسیاری را پیدا می کنید که سعی می کنند با عینک شما واقعیت را مشاهده کنند.
راه های قدیمی را کنار بگذارید
چند درصد از کاربران مالک کمپانی نایک یا آدیداس را می شناسند؟ شاید بپرسید نیازی به چنین شناختی وجود ندارد. تا حدودی حق با شماست. زمانی که این برندها کار خود را شروع کردند بازار رقابت به اندازه امروز شلوغ نبود. آنها سردمداران ارائه کالای با کیفیت به مشتریان بودند و جایگاه خود را به خوبی حفظ کردند.
اما امروز اگر بخواهید به چنین محبوبیتی دست پیدا کنید به چیزی فراتر از کیفیت نیاز خواهید داشت. تبلیغات روی بیلبورد های شهر، انتشار ویدیو های با کیفیت، ثبت تصاویر کالای مورد نظرتان هیچکدام شما را تا این اندازه در قلب و ذهن کاربران ماندگار نخواهد کرد.
وفاداری مشتریان امروزی در گرو استحکام پیوندی است که با آنها برقرار میکنید.
به تجربه این موضوع را لمس کردم که زمانی که پست های منتشر شده در یک پیج اینستاگرام به گونه ای طراحی شده است که روایتی را نقل می کند کاربران بیشتری را با خود همراه می کند.
در این حالت هر پستی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر می کنید تکهای از یک پازل بزرگ تر است. اینجاست که جذابیت و کیفیت پست ها اهمیت پیدا می کنند.
تصور کنید پست هایی که در صفحه خود منتشر می کنید قسمت هایی از یک سریال تلویزیونی هستند. داستانی را روایت می کند که ماجرای پست قبل را ادامه می دهد و بیننده را تشویق می کند که در انتظار قسمت بعدی بماند.
با طراحی چنین صفحه ای اطلاعات و ایده های خود را به بهترین شکل ممکن در اختیار کاربر می گذارید و به او اطمینان می دهید که داستان جذاب تری در راه است. بی شک بازدید از صفحه شما را در اولویت قرار می دهد.
ایجاد پیوند عاطفی با پرسنال برندینگ
برندسازی شخصی در واقع تلاشی برای خلق شخصیت اول داستان است، شما به عنوان کارآفرین و مدیر کسب و کار، شخصیت اصلی این ماجرا هستید.
مخاطبان شیفته دنبال کردن زندگی شخصی و حرفهای شخصیت های محبوب داستان هستند. اگر داستان به خوبی روایت شده و شخصیت به زیباترین شکل خود به تصویر کشیده شده باشد یکی از محبوب ترین چهره های اینستاگرام تبدیل خواهد شد.
در چنین حالتی فرقی نمی کند این چهره محبوب را در کدام داستان یا به عبارتی در کدام کسب و کار دیده باشید. این شخصیت روایت کننده هر چیزی که باشد با استقبال مخاطبان روبرو خواهد شد.
صاحبان کسب و کارهای بسیاری را دیدم که با عشق و تلاش و بسیار تجارتی راه اندازی کرده و با سختیهای راه دست و پنجه نرم کرده اند. اما هیچ کس با نام و چهره، اخلاق، صدا و انگیزه آنها آشنا نیست.
برای برقراری یک ارتباط نزدیک وارد عمل شوید. گوشه هایی از زندگی شخصی خود را با کاربران به اشتراک بگذارید. بهتر است آنها شما را با همان چهره واقعی و اخلاقیات ذاتی شما بشناسند. هیچکس کامل نیست؛ نیازی نیست که تصویر یک سوپراستار را برای آنها به نمایش بگذارید. اما بهتر است با تکنیک های درست و با تکیه بر هنر و علم، خود را در عالی ترین حالت ممکن به مخاطب معرفی کنید. در این شرایط مخاطب میتواند خود را به جای شما گذاشته و همذات پنداری کند. رسیدن به این نقطه، موفقیت محض است.
نمونه هایی که از چشم تان دور مانده است
حمید سپیدنام را می شناسید؟ شرکت طراحی سایت کاسپید را چطور؟
اما به احتمال زیاد مستر تیستر را می شناسید. آقای خوش خوراک یا همان حمید سپیدنام مدیرعامل شرکت طراحی سایت کاسپید یکی از بهترین نمونههای برندسازی شخصی در ایران است.
کمتر کسی با حوزههای کاری حمید سپیدنام آشناست. اما همه چهره و نام مستر تیستر را به خوبی میشناسند. فرقی نمی کند این چهره در چه فضایی نمایش داده شود، همواره مخاطبان برای کسب اطلاعات بیشتر وارد عمل میشوند. حال میخواهد این فضا شرکت کاسپید باشد یا یک بیلبورد خیابانی یا یک فیلم تلویزیونی.
چهره او تبدیل به یک برند شده است. برندی که با استفاده از علاقه مخاطبان به شناخت رستوران های معروف پیوند عمیقی را با آنها برقرار کرده است.
حرف آخر
برندسازی شخصی شما را به یک چهره قابل اعتماد و محبوب تبدیل می کند. چهره ای که تا لب می گشاید از چیزی سخن بگوید، مخاطبان بسیاری را پیشروی خود مشاهده خواهید کرد.
بنابراین رقابت اصلی بر سر ارائه کالای با کیفیت نیست، برنده کسی است که به معتمد مخاطبان تبدیل شده و ماجراها و چالش های زندگی واقعی خود را به زیباترین شکل ممکن به تصویر کشیده باشد.
حقیقت خود را به نمایش بگذارید. اگر پیوند مشترکی میان علایق شما و مخاطبان ایجاد شود، با هر چهره و اندامی در برندسازی شخصی موفق خواهید بود. به شرط آنکه بهترین نسخه از خودتان را به کاربران نشان دهید. برای خلق این تصویر نیازی به آزمون و خطا نیست، متدهای کارگشایی وجود دارند که شما را در رسیدن به هدف یاری می کنند.